Festes del IV Centenari del Descobriment d’Amèrica - 1892
Durant els primers mesos de
l’any van arribar a l’Ajuntament diverses propostes. Finalment, el 21 de juny
es va fer un ple on s’aprovaren les dates definitives, es farien entre el 26 de
setembre i el 9 d’octubre. En el mateix plenari s’acordà “convocar a todas las
comisiones entidades y particulares que puedan contribuir al esplendor de dichas
fiestas”; i es va consignar una dotació econòmica per a cadascuna de les
activitats previstes, cavalcada anunciadora, 20.000 pessetes; decoració de
carrers i places, 150.000 pessetes; batalla de flors, 20.000 pessetes, etc. Dins
de la relació figuraven 50.000 pessetes per a una “Fiesta Marítima”; i 15.000
pessetes per a “premios para carreras de caballos, velocípedos, etc.” (La
Vanguardia, 22 de juny de 1892).
L’1 de juliol La Vanguardia va publicar el programa de
festes dissenyat per la subcomissió municipal de fires i festes del Centenari
de Colom. Finalment, per coincidir amb les Festes de la Mercè, les festes del
Centenari començaven el 23 de setembre amb la “iluminación de los edificios
públicos. Gran serenata al Ayuntamiento por bandas y coros. Recepción en el
Palacio municipal para presenciar después la serenata, el concierto y desfile
de bandas, coros y sociedades con luces de bengala, etc”. El programa constava d’algunes activitats esportives. El dilluns
26 un concurs d’esgrima; el dimecres 28, carreres de velocípedes; el diumenge 9
d’octubre, regates; i el 9, 13 i 16 d’octubre, carreres de cavalls. El programa
definitiu fou publicat a La Vanguardia el
23 de setembre. Al final el programa
esportiu va sofrir importants modificacions. El concurs d’esgrima s’anul·là per
manca de “consignación presupuestaria” (La
Dinastía, 9 de setembre); les regates es farien el 15 d’octubre, i es van
transformar en regates Populars “en aguas de la Mar Vieja y junto al balneario
“La Deliciosa”; les carreres de velocípedes es portarien a terme els dies 6, 8
i 11 d’octubre; i la carrera de cavalls només es disputaria el 16 d’octubre.
La primera activitat
esportiva foren les carreres de velocípedes, que van tenir caràcter local,
nacional i internacional; i foren organitzades pel Club Velocipedista de
Barcelona. Per dur-les a terme es va construir un velòdrom a la Ronda de Sant
Pere cantonada carrer Girona (vegeu al blog BarcelonaSportiva El
primer velòdrom i la primera Festa de la bicicleta a Barcelona), i es va
organitzar una passejada en velocípede pels carrers del centre de la ciutat,
amb sortida i arribada al velòdrom. Les jornades, que comptaren amb la
presència dels francesos Fournier, campió del món, i Medinger, campió d’Europa,
foren amenitzades per la banda municipal. Els premis anaven des d’objectes
d’art i medalles d’or fins a premis en metàl·lic. Van tenir tant d’èxit les
carreres que al final se’n va programa una altra el dia 12 d’octubre, de la
qual es va destinar la recaptació a beneficio
público (La Vanguardia, 12 d’octubre de 1892).
Si bé no era una activitat
esportiva, cal destacar que el dia 10 es va organitzar la Batalla de Flors al Parc de la Ciutadella, on participaren el Club
Nàutic, el R. Club de Regates i el Círcol Eqüestre. “El primer premio, el de la
Infanta, consistente en un jarrón de fayance fue adjudicado al carruaje del
Club Náutico, que era un precioso esquife con el gallardete del club a proa, y
un elevado escudo a popa, representando la rosa nàutica formada con remos (...).
Llamó con justicia la atención del público una góndola veneciana, presentada
por el real Club de Regatas, que no obtuvo premio, porque sólo llevaba flores
en la popa curvada de la navecilla, y algunas guirnaldas de boj en los
costados” (La Vanguardia, 11
d’octubre).
Les regates, tal com estava
previst, es van fer el 15 d’octubre. “Sabiendo que el deporte náutico tiene
muchos adeptos en Barcelona, escusado es decir que fueron presenciadas las
regatas de ayer por una concurrencia así numerosa como distinguida (...) Los
invitados tomaron asiento en el citado balneario (La Deliciosa) y, además,
fuera de él, en la arena de la playa había centenares de personas unas de pie y
sentadas en el suelo otras. Amenizó los intermedios la banda municipal, cuyos
acordes iban a confundirse con las olas siempre rumorosas. Empezaron las
regatas a las tres y antes se verificaron juegos de cucañas, en las que habían
patos y que hicieron las delicias del público (...) hubo un individuo que hasta
se itró al agua vestido y todo para coger uno de ellos” (La Vanguardia, 16 d’octubre). Es van programar deu regates, des de
patinadors d’un rem, i “gusis” a quatre i sis rems, fins a embarcacions de
vapor.
Finalment, les carreres de
cavalls es van fer a l’Hipòdrom de Can Tunis el dia 16 d’octubre, però “con
menos animación que otras veces”. Es programaren sis curses, d’aquestes una fou
d’steeple chasse (obstacles) i una
altra “militar, de saltos”. No obstant, el més espectacular fou la desfilada de
carruatges per la Gran Via, una vegada finalitzades les carreres: “Mail-coaches,
breaks, landaus, milords, buggys y charrettes en triple y cuádruple fila
circularon por la Granvía hasta después de anochecido, siendo mucha la
animación que reinó en la grandiosa avenida, cuyos paseos laterales se veían
materialmente atestados de gente” (La Vanguardia, 17 d’octubre).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada